February 11, 2009

Urusan Bawa Masuk Indonesia Maid

Note: the processes's cited from one website. Thanks.

PANDUAN URUSAN MENDAPATKAN KHIDMAT PEMBANTU RUMAH / INDONESIA 2009

Cara Pembayaran Dan Proses:
1) Borang yang telah lengkap diisi akan dihantar oleh majikan ke Imigresen.
2) Majikan hantar permohonan ke Imigresen. Sebelum itu sila matikan stem hasil di pejabat LHDN (RM50) Kelulusan selepas 3 - 4 hari,
3) Sediakan bayaran levi dalam bentuk wang draf RM430.
4) Setelah kelulusan iaitu Surat kelulusan (calling visa) beserta resit levi diperolehi dari pihak Imigresen, Dokumen tersebut akan dihantar ke Konsulat Malaysia di Indonesia.
5) Pembantu akan tiba kira-kira 1 bulan bermula dari tarikh Surat Calling Visa beserta Levi diterima oleh pihak Agen Indonesia. Urusan dokumentasi di Indonesia adalah berbeza dengan pengurusan di Malaysia, jadi majikan perlulah memahami masalah ini. Urusan memang ingin dipercepatkan agar kedua-dua belah pihak mendapat manafaat secara bersama.
6) Sila bawa PRT ke klinik FOMEMA dlm tempoh sebulan dari tarikh pasport dicop. Bayaran kepada FOMEMA adalah RM190. Setelah lulus ujian FOMEMA, passport PRT hendaklah dibawa ke pejabat Imigresen bagi tujuan ditampal sticker.

DOKUMEN YANG DIPERLUKAN APABILA BERURUSAN DENGAN PIHAK IMIGRESEN ( Permohonan Baru)
1. Sekeping gambar passport (suami dan isteri)
2. Salinan kad pengenalan majikan (suami dan isteri)
3. Salinan sijil nikah
4. Salinan surat beranak atau kad pengenalan anak-anak. ( Umur anak bawah 15 th)
5. Salinan kad pengenalan dan surat beranak orang tua ( Jika jaga orang tua sakit )
6. Salinan slip gaji terkini.
7. Borang J atau EA form terkini suami dan isteri.
8. Surat pengesahan majikan untuk gaji dan jawatan perlu jika tiada J Form, suami dan isteri. (Tidak perlu untuk kakitangan kerajaan.)
9. Pengesahan sakit daripada pusat rawatan pakar atau hospital, dan dokumen berkaitan pertalian saudara bagi kes menjaga orang sakit. ( Tambahan )
10. Alamat Rumah & Pejabat Majikan
11. No Telefon Rumah & Pejabat Majikan
Majikan perlu hadir semasa penghantaran dokumen kali pertama kerana pihak Jabatan Imegresen ingin melihat bukti sebagai proses permohonan individu dan ketika mengambil sendiri PRT di LCCT

PERMOHONANAN GANTIAN
1. Bagi permohonan gantian hanya salinan kad pengenalan suami dan isteri diperlukan kecuali bagi setengah kawasan yang memerlukan kesemua dokumen di atas.

PANDUAN MAJIKAN MENGAMBIL SENDIRI PEMBANTU RUMAH DI LCCT SEPANG
1. Perlu diingatkan majikan dikehendaki mengambil sendiri PRT di LCCT. ( Ini adalah tertakluk kepada syarat permohonan individu)
2. Majikan hendaklah membuat dua salinan dokumen utk Pihak MAB dan pihak Imegresen selain membawa dokumen sebenar.
3. Majikan hendaklah berpakaian kemas dan berkasut semasa berurusan dengan pihak MAB dan pihak imegresen ( Kuanter Pas Harian, Tingkat 1, Bangunan LCCT berhampiran dengan Asian Kitchen )
4. Majikan dikehendaki menyediakan bayaran servis Polis Bantuan MAB Escort sebanyak RM41 utk dibayar kepada pihak Malaysia Airport Berhad (MAB).

No comments: